محصولات کمپانی ها

فرق بين نول و ارت (اتصال به زمين)

نویسنده جواد افتخاری نیا 1398/07/22 0 نظر

فرق بين نول و ارت (اتصال به زمين)

 

ارت :

 

اتصال بدنه فلزي دستگاهها به زمين براي جلوگيري از ايجاد هر گونه برق گرفتي و آتش سوزي را مي گويند. در اين نوع اتصال كليه بدنه هاي فلزي دستگاهها به زمين متصل ميشوند تا هيچگونه اختلاف پتانسيلي بين بدنه فلزي دستگاه با زمين ايجاد نشود و در صورت اتصال يكي از فازهاي به بدنه جرياني در مدار برقرار شود كه باعث قطع رله هاي حفاظتي يا فيوز مي گرد.

 

ارت سيمي يا اتصال زمين يا سيم زمين كه بطور معمول به بدنه تجهيزات نصب ميكنيم براي حفاظت استفاده ميشود تا احيانا در صورت بروز خطا و اتصال فاز به بدنه جريان وارد زمين شود و تا فرد دچار برق گرفتگي نشود.

 

در گذشته ما اصطلاح هادي "زمين حفاظتي" را بكار ميبرديم (PE) در ويرايشهاي جديد برخي استانداردها ترجيح اين بوده كه اين هادي را با حذف كلمه زمين فقط "هادي حفاظتي" بنامند، و شاید  براي آنكه اصطلاح فوق با هادي زمين  (كه الكترود را با شينه زمين مرتبط ميكند) اشتباه گرفته نشود، اين اتفاق افتاده است .اصطلاحی که BS7671  بکار میبرد ، CPC  است . (circuit protective conductor)

 

 

 

 

نول :

 

براي اينكه مدار يك وسيله برقي كامل شود، علاوه بر فاز نياز به سيم ديگري داريم كه برق را از وسيله به مولد(نيروگاه) برگرداند كه به اين سيم، سيم نول مي گويند.

 

هادي نول يك هادي برقدار تلقي ميشود و در مسير تغذيه واقع ميشود و در انتقال انرژي مشاركت دارد، ولي هادي حفاظتي در حالت عادي فاقد جريان و داراي پتانسيل صفر است و لذا بي برق تلقي ميشود، اين هادي در انتقال انرژي مشاركت ندارد.

 

نول به معني خنثي ، نقطه اي خاص از مدار را گويند كه داراي اختلاف پتانسيل  صفر است و اين شرايط را در مدار ميتوان بوجود آورد كما اينكه در جاهايي (مثلاً در يك پنل 33 كيلو ولت ) كه نول نداريم وآنرا نياز داريم بوسيله يك ترانس نول ساز آنرا ميسازيم.ولي ارت يك پارامتر فيزيكي است كه اين هم داراي اختلاف پتانسيل صفر است با اين تفاوت كه نول ميتواند برقدار شود (درصورت نامتعادل شدن) ولي ارت از آنجا كه اصطلاحاً صفر بينهايت است نه تنها صفر نمي شود بلكه هر ولتاژي كه به آن وصل شود نيز صفر ميشود و به اين دليل است كه نول را به ارت وصل ميكنند تا اينكه منحرف نگردد.لذا از ارت نيز ميتوان به عنوان نول استفاده كرد.

 

در حقيقت سيم نول، سيمي است كه جريان خروجي از وسيله را به مولد برميگرداند. سيم نول را وارد چاهي مرطوب مي كنند تا به زمين وصل شود كه به آن چاه نول مي گويند. اين كار باعث مي شود از زمين مرطوب به عنوان قسمتي از مدار استفاده شود. يعني زمين نيز به عنوان قسمتي از مدار بين مصرف كننده و مولد مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 

 

در ادامه به معرفی  تعدادی از تجهیزات  اندازه گیری مقاومت چاه های ارت  و مقاومت خاک از کمپانی CHAUVIN ARNOUX  اشاره گردیده است .

 

      

 

شرکت مهندسی ایستا خرد پارسه نماینده  رسمی  کمپانی Chauvin Arnoux  در ایران  می باشد.

نظر خود را بیان کنید